Ook grotere bedrijven zoeken het heil buiten de bank

Het is al langere tijd duidelijk dat de positie van de bank als verstrekker van leningen onder vuur is komen te liggen. De banken verdienden lange tijd veel geld aan het verstrekken van verschillende diensten, maar zij hebben steeds vaker te maken met beperkende wetgeving en regelgeving. Daardoor moet de marge op andere producten hoger komen te liggen, zoals de bekende leningen en kredieten. Voor de particulieren is dat vervelend, zij moeten nu op zoek naar alternatieve lening verstrekkers die betere voorwaarden en prijzen hebben, maar ook de grotere ondernemingen moeten door de druk op zoek naar andere opties. Het verschil op een lening van honderd euro is al groot, maar wat als de bedragen duizenden malen hoger zijn?

De rol van de banken neemt af

De rol van de banken is lange tijd groot geweest. Het was de meest logische keuze, en de meeste diensten werden altijd bij dezelfde bank afgenomen, omdat ons geleerd werd dat dit het meest voor de hand liggend was. Deze positie van de banken is de laatste tijd steeds verder afgenomen. Het is niet logisch om naar de eigen bank te gaan voor de diensten die elders veel goedkoper kunnen zijn, en ook de leningen en kredieten kunnen voordeliger afgesloten worden buiten de bank om. In de meeste gevallen is dit niet alleen goedkoper, het is ook makkelijker en daarbij kan er overlegd worden over de mogelijkheden voor kleine leningen. Dit kan al lange tijd niet meer bij de banken, omdat hier niet genoeg aan verdiend wordt.

De grote bedrijven

De meeste experts verwachtten niet dat de grote bedrijven mee zouden gaan in de shift naar de alternatieve aanbieders, maar nu blijkt dat veel van de grote bedrijven de leningen uit laten lopen bij de banken. In de tussentijd gaan zij met andere aanbieders in zee, in veel gevallen gaat het hier om crowdfunding platformen, maar ook alternatieve kredietverstrekkers worden steeds vaker bezocht door de ondernemers die de grotere bedrijven onder zich hebben staan. De ervaring van deze zakenlieden is minst gezegd positief te noemen. De aanbieders kijken naar de mogelijkheden om het geld weer terug te krijgen, maken de voorwaarden bespreekbaar en daarmee ligt het voordeel duidelijk niet langer bij de banken. De positie en de rol van de bank is daarmee meer dan duidelijk verschoven naar de andere segmenten, die nog niet overgenomen zijn door andere bedrijven. Maar of dat nog lang zo zal blijven, dat is nog maar de vraag.